Autopola Jankov vŕšok 2018

Fotografovanie motoristického športu môže byť zábavným a obohacujúcim zážitkom. Nezáleží na tom, či sú to dve alebo štyri kolesá, využitie sily a jazdenie na hrane dokáže upútať oči mnohých. Mnohokrát však môžu fotografi iba hádať ako začať a ako získať ten magický prístup, aby sa „dostali do zákulisia“. V tomto článku si povieme niekoľko tipov, ktoré ti pomôžu pri získaní tých najlepších záberov. Prevažná väčšina mojich fotografických zážitkov v motoristickom športe bolo fotenie rally, pretekov do vrchu, autoslalomu a sem tam aj pretekov na plochej dráhe. Dúfam, že ti tieto tipy pomôžu naplno rozdúchať tvoju vášen pre motoršport.

Offroad Trial Brhlovce 2018

Offroad trail Brhlovce 2018

Bezpečnosť fotografov na motoristických pretekoch

Motoristický šport je zo svojej podstaty nebezpečná činnosť pre účastníkov ako aj pre divákov. Nehody, aj smrteľné, ktoré sa v minulosti stali, to len potvdzujú. V konečnom dôsledku si za svoju bezpečnosť zodpovedný ty, či už si prišiel preteky fotiť alebo si si ich prišliel vychutnať iba ako divák.

Tu je niekoľko vecí, ktoré môžeš urobiť skôr, ako sa ukážeš na trati:

Ak chceš získať skvelé fotografie, nemusíš stáť na nebezpečnom mieste. Nikdy nestoj na vonkajšej strane zákruty, pod povrchom vozovky v priekope alebo na výjazdových cestách. Vypočuj si vždy maršálov a traťových komisárov. Ak ti povedia, že si na nesprávnom mieste, prejdi na nové. Ak existuje záber, ktorý bezpodmienečne chceš, no kvôli bezpečnosti ho nevieš odfotiť, použi rádiový diaľkový odpalovač a statív, pretože nový fotoaparát si vždy môžeš kúpiť, no život máš len jeden.

PocketWizard PlusX zdroj:Dpreview.com

Vždy je dobré ak si pozrieš trať ešte pred konaním pretekov. Napríklad preteky do vrchu sa konajú na bežných cestách, takže si trať vieš pozrieť z pohodlia domova napríklad pomocou google maps alebo ešte lepšie ak si pred pretekmi urobíš malý výlet a prevezieš sa na kopec, kde sa preteky budú konať. Na samotných pretekoch sleduj, čo robia iní fotografi, či už správne alebo nesprávne. Pozri sa, odkiaľ fotografujú a rob si poznámky, ktoré môžeš využiť v buducnosti pri dalšom fotografovaní. Ak si pred samotnými pretekmi vytvoríš aspoň mentálny obraz, budeš môcť robiť lepšie rozhodnutia a voliť miesta odkiaľ budeš fotografovať bezpečným spôsobom.

Vybavenie

Nebudem ti odporúčať konkrétnu značku fotoaparátov, či si vyberieš zrkadlovku (alebo bezzrkadlovku) Sony, Canon, Nikon alebo Pentax, je v princípe úplne jedno. Ja osobne používam zrkadlovku od Sony. Určite by som volil zrkadlovku, ktorá má lepšie hodnoty fps (snímok za sekundu).

Akú kartu zvoliť? Osobne mám rádšej karty s menšou kapacitou a dobrou rýchlosť zápisu. Ak napríklad použijem niekoľko rôznych kariet na rovnakú udalosť, a jedna karta zlyhá, udalosť nie je úplne stratená, pretože na ďalších kartách budú iné fotografie. Pre výber veľkosti karty je rozhodujúce či fotografuješ do formátu RAW, JPG alebo RAW+JPG. Ja fotografujem výlučne do RAW s telom, ktoré má 24 megapixelov a zistil som, že používanie 16 GB kariet je pre mňa ideálne. Na jednu kartu dostanem cca 500 záberov.

Okrem veľkosti karty je ďalším nemenej dôležitým parametrom rýchlosť zápisu. Pri športovej fotografii je dôležité zachytiť ten správny okamžiť, tu nie je ten luxus prípravy scény ako napríklad pri ateliérovom fotení, všetko sa deje rýchlo. Aby si nepremeškal ten správny moment len preto, že máš plnú vyrovnávaciu pamäť fotoaparátu, treba si zvoliť rýchle karty. Moje karty sú v rozsahu od 60 Mb / s do 90mb / s. Z väčšej časti mi moje 60 Mb / s karty dobre poslúžili, ale považoval by túto rýchlosť zápisu za minimum.

Objektívy sú asi najdôležitejšou časťou výbavy, na ktorú budeš musieť myslieť. Objektívy s dlhým ohniskom hrajú v tomto žánri “prvé husle”, pretože ti umožnia zaujať bezpečnú pozíciu bez toho, aby si sa vystavil nebezpečenstvu. Podľa mňa je úplne skvelou voľbou (alebo nevyhnutnoťou?) svetelný objektív 70-200 mm. Nehovorím, že širokouhlý objektív nemá na trati miesto. Samozrejme má, ale vo veľmi obmedzenom priestore ale o tom si povieme v inom článku.

Ak teraz nemáš objektív, ktorý by mal taký dosah, máš na výber. Vždy si môžeš prenajať objektív od spoločností, ktoré takúto možnosť ponúkaju, alebo existuje ešte jedna lacnejšia ale na druhej strane trochu riskantnejšia možnosť. Ebay. Áno, Ebay. Môžem hovoriť iba zo svojej skúsenosti, ale dá sa nájsť veľa objektívov na Ebayi za veľmi priaznivé ceny. Samozrejme, ak si kúpiš objektív cez Ebay nedá sa hovoriť o nejakej záruke a nakupovanie cez Ebay má určite svoje úskalia a riziká, ale sám vlastním niekoľko objektívov, ktoré som nakúpil cez Ebay a nemôžem povedať že by sa niekedy vyskytol nejaký problém či už so samotným doručením alebo stavom objektívu..

Nastavenia

Pokiaľ ide o nastavenia fotoaparátu, ako sú clona, rýchlosť uzávierky, vyváženie bielej farby a režim uzávierky, je dobré, ak máš predstavu o tom, ako chceš aby tvoja fotka vyzerala.

Prvá vec je RAW verzus JPG. Fotím výlučne do RAW, ale sú fotografi, ktorí fotia do JPG, pretože pracujú s termínmi. Je to len na tebe. Napriek tomu, ak máš na post proces dostatok času tak by som ti odporučil fotografovať do RAW, máš tak viac informácii s ktorými môžeš v post procese pracovať.

Rýchlosť uzávierky je tvoje kľúčové nastavenie fotoaparátu. Akčnou fotografiou chceš akciu “zmraziť”. To isté platí pre motoristické športy, ale aby to nebolo také jednoduché, je potrebné dodať, že chceš “zamraziť” karosériu automobilu, motocykel, jazdca ale zároveň mať dostatočne dlhú rýchlosť uzávierky, ktorá spôsobí rozmazanie kolies. To umožní, aby vozidlo na fotografii vyzeralo že je v pohybe, pretože ak budeš mať príliš krátky čas, bude vyzerať akoby bolo na trati iba zaparkované.

Ak si trúfaš najlepšou voľbou je použiť manuálny režim fotoaparátu, kde si všetky hodnoty nastavuješ sám . Samozrejme je dobré ak ovládaš expozičný trojuholník a poznáš vzťahy medzi časom, clonou a ISOm. Ale o tom si môžeme povedať nabudúce. V opačnom prípade môžeš zvoliť jeden z poloautomatických režimov fotoaparátu – priorita času. Nastavíš si čas (rýchlosť uzávierky) a o zvyšok sa postará foťák. Len si treba dať pozor, ak sú trocha horšie svetelné podmienky a tvoj aparát nezvláda vysoké ISO. Od začiatku mojej fotografickej cesty bolo do mňa hlboko zakorenené udržiavať ISO čo najnižšie a z mojej osobnej skúsenosti a poznania vlastného fotoaparátu, ak mu dovolím kontrolovať ISO, upraví ISO na omnoho vyššie číslo, ako je skutočne potrebné pre danú scénu.

Výber miesta

Ďalšiu vec, ktorú potrebuješ vedieť, je ako zvoliť dobrú pozíciu. Pri výbere miesta je najvyššou prioritou bezpečnosť. Tvoja a tiež ostatných účastníkov. To je dôvod, prečo potrebuješ aj objektív s väčším ohniskom. V mnohých prípadoch sa nebudeš môcť dostať dosť blízko na to, aby si mohol použiť objektív 18-55 mm.

PAV Autopola Jankov vŕšok 2019PAV Autopola Jankov vŕšok 2019
Igor Drotár – Škoda Fabia R5 DTRi

Drotár Autošport
Snímané objektívom 70-200 mm – f2.8 ohnisko 200mm

Ako som spomínal vyššie netvrdím, že širokouhlý objektív na trati nevyužijete vôbec. Ak máš na dané preteky akreditáciu, vieš si zvoliť aj miesto kde využiješ práve široké ohnisko.

46. Rallye Tatry 201946. Rallye Tatry 2019

Martin Koči a Richard Mozner – Škoda Fabia R5
Škoda Slovakia Motorsport
Snímané objektívom 16-50 f 2.8 – ohnisko 16mm

 

Ako si teda vybrať to správne miesto?

Tu sú kľúčové body, nad ktorými by si sa mal zamyslieť

Máš prístup na toto miesto a môžeš odtiaľ bezpečne fotografovať?

Jedinečnosť pohľadu z tohto miesta?

Nebudeš nijakým spôsobou obmedzovať posádky, organizátorov ale ostatných fotografov?

V ďalšom článku si povieme prečo je dôležité mať plán, kedy využiť širokáč, prečo a kedy využiť pomalý čas uzávierky, ako na panning a v neposlednom rade to čo robí fotografiu fotografiou a to je svetlo a ako ho využiť vo svoj prospech. Povieme si aj niečo o postprocese a úprave fotografií.

Martin

2 Replies to “Fotíme Motoršport: Tipy pre parádne fotky I”

  1. Spätné upozornenie: Fotíme Rally | sujansky.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *