PAV Oždianske serpentíny 2019

PAV Oždianske serpentíny 2019

V mojom poslednom článku zo série Fotíme motoršport som sa venoval základným princípom ako dosiahnuť čo najlepšie fotky. Prvú časť si môžeš prečítať tu. V tomto článku som popísal niektoré body, ktoré ti môžu pomôcť, ako sú bezpečnosť pri fotografovaní motoristických podujatí ale aj aké objektívy sú najvhodnejšie, dalej sme si prešli nejaké základné nastavenia a ďalšie tipy pre každého kto rozmýšla, že chce fotiť motoristické preteky. V tejto druhej časti sa pokúsim pokryť niektoré základné prípravné práce, ktoré robím, a typ záberov, ktoré sa snažím zachytiť.

Maj plán

Svoj prvý prvý závod som fotil v roku 2017. Bolo to v máji a pamätám si, že bolo super počasie. Čo bolo horšie boli fotky, ktoré som spravil. Boli strašne statické a chýbala tam akákoľvek dynamika. Tak som sa teda rozhodol, že sa potrebujem ale hlavne chcem zlepšiť. Začal som sa vzdelávať, študovať prácu iných fotografov, ktorí fotia motoristické športy, trénoval som techniky. Nakoniec som dosiahol bod, v ktorom som sa cítil akoby som bol pripravený urobiť nejaké vážne kroky.

Jednou z vecí, ktoré som urobil, bolo, že som začal chodiť na preteky s plánom. Mojím zámerom bolo mať naštudovanú trať, vytipované miesta, prelúskaný zoznam prihlásených jazdcov, aby bol deň ľahší a menej stresujúci a odišiel som s lepšími zábermi. Plán si nezapisujem, vytvorím si skôr nazvime to mentálny obraz. Ak som už na trati bol, štúdium a príprava netrvá tak dlho. Ak som oboznámený s traťou, viem odkial by som chcel fotiť, premyslím si aj typ záberov, ktoré by som si chcel z daného miesta odniesť. Samozrejme, ak som ešte nikdy nebol na trati, musím sa prispôsobiť za behu v závislosti od miesta, čo je trocha zložitejšie. Chcel by som môžno zdôrazniť, že je dôležité si udržať otvorenú myseľ, plán určite pomôže ale nie je nutné sa ho dogmaticky držať. To znamená, že vždy hľadám nové miesta aj na tratiach, na ktorých som už bol a poznám ich.

Očakávaj neočakávané

V poslednom článku som písal aj o bezpečnosti fotografovania motoristického športu. Organizátori sa jednotlivé preteky snažia urobiť čo najbezpečnejšie, ale riziko sa nikdy nedá úplne odstrániť, dá sa iba minimalizovať.  Existuje môžnosť, že dôjde k nehode, auto môže vyletieť mimo trať atď. Preto vždy dodržuj pokyny traťových maršálov a organizátorov a hlavne používaj rozum. 

46. Rallye Tatry

46. Rallye Tatry

Poď na to zoširoka

Predtým, ako budem písať o používaní širokouhlých objektívov na pretekoch trochu bližšie, musím zopakovať aspekt bezpečnosti. Použitie širokouhlého objektívu si môže vyžadovať, aby si bol ako fotograf skutočne blízko, a keď hovorím, že blízko, môžeš sa ocitnúť v nebezpečnej zóne ak nebudeš dávať pozor..

Osobne sa mi páčia zábery urobené širokoúhlym objektívom. Objektívom 16-50 nastaveným na 16mm (Alebo aj 18-55 nastaveným na 18 mm) môžeš urobiť obrázok, ktorý môže vyniknúť od zvyšku galérie. Ak chceš fotografovať s týmto konkrétnym objektívom, nájdi si miesto, kde ho môžeš najlepšie využiť ako napríklad vnútorná strana vracáku (ostrej zákruty)

46. Rallye Tatry 2019

Ďalším dôvodom, prečo použiť širokoúhly objektív, je vytvoriť si obraz prostredia, v ktorom sa závod koná. Takýmto objektívom budeš môcť zachytiť auto spolu s povzbudzujúcimi divákmi alebo väčšiu časť trate a zvýrazniť prostredie v ktorom sa pretek koná.

Offroad Trial Brhlovce 2018

Zachyť rýchlosť

Možno si videl tie úžasné zábery pretekárskych automobilov, z ktorých rýchlosť doslova cítiť . Jediné, čo je ostré, je auto samotné a všetko ostatné je jedno veľké rozostrenie. Snímky, ako je tento, sú super.

PAV Autopola Jankov vŕšok 2018

PAV Autopola Jankov vŕšok 2018

Na zachytenie takej snímky sa využíva technika, ktorá sa nazýva panning, no slovenský ekvivalent ti ale neviem povedať 🙂

Prvá vec, ktorú by si mal urobiť, je vybrať si dobré miesto. Na začiatok by som ti určite odporučil nevyberať si miesto, kde autá dosahujú tie najvyššie rýchlosti. Kopec fotiek ti nevyjde a budeš z toho akurát tak rozčarovaný. Ja dávam prednosť pomalším častiam trate alebo zákrutám. Ďalšia vec, na ktorú musíš myslieť, je ohnisková vzdialenosť. Zistil som, že tieto typy záberov je ľahšie urobiť s dlhým objektívom, ale samozrejme že je to možné urobiť akýmkoľvek objektívom.

Akonáhle nájdeš miesto, z ktorého chceš fotiť, mal by si si urobiť vizualizáciu trate. V podstate so rozdeliš úsek na menšie časti, V prvej zaostríš na auto, v druhej stačíš spúšt a sleduješ auto v objektíve a v tretej akoby ukončíš sledovanie auta.

Ak to máš premyslené, vyber si rýchlosť uzávierky. Ja zvyčajne začínam niekde okolo 1/100. Samozrejme, rýchlosť uzávierky prispôsobujem tomu aké veľké rozostrenie chcem dosiahnuť. Ale treba mať na pamäti, čím bude rýchlosť uzávierky nižšia tým ťažšie bude udržať auto ostré.

Pozerám sa po trati a čakám. Len čo príde auto, zaostrím. Keď auto prechádza, sleduj auto tak, aby bol fotoaparát a auto v jednej línii. Videl som rôzne odporúčania, ako by sme pri tom mali držať foťák. Moja rada je robiť to tak, ako ti to vyhovuje. Ešte jedna vec, ktorú môžeš urobiť aby si mal čo najviac dobrých snímkov je, že nohy budeš mať pevne na zemi a sledovať auto budeš pohybom tela od pása hore.

Po nafotení prvého auta prezriem fotky, a zistím či nastavenia ktoré som zvolil sú dobré a či je všetko tak ako má byť. Treba dať pozor, na malej LCD obrazovke môže fotka vyzerať fajn ale nemusí byť celkom dobre zaostrená. Fotku si treba priblížiť a skontrolovať auto, aby si zistil či je všetko správne zaostrené a ostré.

Ak nie, je niekoľko vecí, ktoré by si mohol urobiť inak. Bola rýchlosť tvojho pohybu odpovedajúca relatívnej rýchlosti auta? Ak nie skús to urobiť rýchlejšie alebo pomalšie. Nešlo auto priliš rýchlo alebo príliš pomaly? V tomto prípade si upravíš rýchlosť závierky. K nacvičeniu tejto techniky ti určite pomôže tréning, aby si vedel odhadnúť rýchlosť auta a tým pádom aj rýchlosť uzávierky a tvojho pohybu. Trénovať môžeš kludne pri ceste a fotiť prechádzajúce autá.

Spomaľ čas a poď na to zoširoka

Povedali sme si ako je to s využitým širokoúhleho objektívu a ako zachytiť na fotke rýchlosť. Keď tieto dve veci spojíš, určite dostaneš fotku, ktorá bude vyčnievať. Takéto fotky sú presne moja šálka kávy.

46. Rallye Tatry

46. Rallye Tatry

Prach, prach a ešte raz prach

Samozrejme, ak budeš fotiť preteky, ktoré sa konajú na asfaltovom povrchu veľa prachu do fotky asi nedostanete. Ale napríklad v prípade rally pretekov máš možnosť zachytiť dynamiku aj prostredníctvom kúdolov prachu a odfrkujúcich kamienkov. Najlepším miestom na zachytenie takýchto záberov sú zákruty a výjazdy z nich, kedy autá často prechádzajú tieto úseky bokom (Rally drivers do it sideways 🙂 ). Rýchly prejazd auta rozvíry prach a super fotka je na svete. Na zachytenie tatýchto záberov je najlepšie použiť čo najkratší čas, aby sme “zamrazili” pohyb.

Rally Veľký Krtíš 2019

Rally Veľký Krtíš 2019

Prenasleduj svetlo

Ako fotografi prenasledujeme svetlo. Zameriavame sa na časy v deň, kedy bude slnko v tej magickej polohe, aby ponúklo najlepšie svetlo, a pri motoristickom športe to nie je inak Väčšina pretekov sa koná počas dňa, kedy svetlo nie je pre fotografa to pravé. Niektoré preteky, hlavne rally majú rýchlostné skúšky aj v dobe, ktorej sa hovorí “zlatá hodinka”, teda hodina pred západom slnka, kedy je svetlo najkrajšie.

Medzinárodné Majstrovstvá Slovenska - Plochá Dráha Žarnovica

MSR Plochá dráha

So svetlom a motoristickým športom môžete toho veľa urobiť. Nemusíte čakať len na “zlatú hodinku”. Niekedy svelto presvitajúce cez stromy v kombinácii s prašnou cestou vie vykúzliť zaujímavé zábery.

Rally Trebišov 2019

Rally Trebišov 2019

Buď kreatívny

Jediným limitom toho, ako kreatívny môžeš byť je tvoja myseľ. Experimentovanie ťa nebude stáť nič, okrem toho, že na pamäťovej karte budeš mať málo miesta.

Rally Trebišov 2019

Skús hladať zaujímavé veci, odrazy a zrkadlenie, musíš mať oči otvorené aby si mohol spraviť fotku ktorá bude vyčnievať.

Rally Veľký Krtíš 2019

Workflow a spracovanie fotografií

Keď sa dostanem domov, všetky obrázky nahrám na pevný disk a potom ich importujem do Lightroomu. Akonáhle som v Lightroome, pridám klúčové slová, následné prebehnem fotografie a priradím im hviezdičky. Vyfiltrujem si fotografie, ktorým som pridelil 5 hviezd a následne im venujem trocha “kreatívnej lásky”. Ja osobne nepoužívam žiadne presety, ale uvažujem nad tým, ako si trocha zrýchliť spracovanie fotografií a presety by mohli byť jednou z možností. Samozrejme tieto fotografie by potom potrebovali doladiť. Ten základ čo urobím sa týka kontrastu, jasnosti, korekcie farieb s modulom HSL, redukcia šumu a korekcia objektívu. Posledným krokom po spracovaní je orezanie. ale iba v niektorých prípadoch. Totižto, je najlepšie fotografie nafotiť preteky tak, aby som ich nemusel orezávať a tým zbytočne prísť o dáta. Po tomto kroku ešte viac zúžim výber fotografií. V tom okamihu som hotový.

Epilóg

Ďakujem všetkým, ktorí si našli čas na prečítanie tejto série. Aj keď sa moja práca sústreďuje hlavne na fotenie áut, tieto vedomosti je možné použiť aj na fotenie motoriek. Mojím cieľom bolo zdielať všetky informácie, ktoré som sa naučil, na jedno miesto, ktoré fotografom pomôžu vylepšiť fotografie prípadne pomôcť začínajúcim fotografom začať. Oceňujem akúkoľvek spätnú väzbu na informácie, ktoré som uviedol. 

One Reply to “Fotíme Motoršport – Tipy pre parádne fotky II”

  1. Spätné upozornenie: Fotíme Rally | sujansky.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *