46. Rallye Tatry
46. Rallye Tatry

Fotografovanie rally

Rally preteky sú vzrušujúci motoristický šport a ponúkajú množstvo príležitostí na zachytenie skvelých obrázkov s úžasným prírodným a človekom vytvoreným pozadím. Fotografovanie rally pretekov je jednou z mojich vášní a hoci existuje mnoho ďalších talentovaných fotografov, ktorí sa zúčastňujú na rally, myslel som si, že by som sa podelil o niekoľko tipov a techník, ktoré som sa naučil za posledné roky. Ak by sa chcel dozvedieť niečo viac ako dosiahnuť parádne fotky môžeš si prečítať článok Tipy pre parádne fotky I resp. Tipy pre parádne fotky II.

Či už si začiatočník alebo pokročilý fotograf začínajúci fotografovaním rally, táto príručka je pre teba. Predpokladám, že máš digitálnu zrkadlovku a jeden alebo viac objektívov, máš základné fotografické vedomosti a si pripravení prejsť z plného automatického režimu. Pracuj s vybavením, ktoré máš a nauč sa maximalizovať vlastnosti fotoaparátu a objektívu. Vždy uvidíš iných fotografov s lepšou výbavou; skvelé zábery však môžeš dosiahnuť s minimálnym vybavením a nejakou praxou.

Fotografujem so zrkadlovkou od spoločnosti Sony iba z toho dôvodu, že som v ňou začal pred niekoľkými rokmi, avšak princípy sú rovnaké pre ostatných výrobcov. Informácie o terminológii špecifickej pre tvoju fotovýbavu nájdeš v užívateľskej príručke.

Skôr než začnem s tipmi na fotografovanie, uvedom si, že fotografovanie rally súťaží predstavuje určité riziko, ktoré môžeš minimalizovať pomocou:

  • Dodržiavania všetkých bezpečnostných predpisov stanovených organizátormi.
  • Pohybom v bezpečných zónach určených organizátormi.
  • Nevstupovaním a neprebiehaním cez uzatvorenú trať
  • A hlavne použitím zdravého rozumu.

Maj na pamäti, že žiadna fotka nestojí za tvoju bezpečnosť ani za výlet do nemocnice alebo ešte horšie. Možno že to bude znieť ako klišé ale bezpečnosť, či už tvoja alebo ľudí okolo teba, je prvoradá. Veľmi ľahko sa môže stať že sa ocitneš na nesprávnom mieste v nesprávnom čase a katastrofa je na svete. Verím, že by si sa radšej chcel presláviť fotografovaním.

Dúfam, že sa ti moje tipy budú páčiť a že ti aspoň trochu pomôžu.

46. Rallye Tatry 2019
46. Rallye Tatry 2019

Tipy pre fotografovanie rally

Viem, že si sem prišiel kvôli tipom, takže tu sú. Ak sa chceš dozvedieť viac, len čítaj ďalej, technická omáčka je na konci.

Buď v bezpečí, vždy buď ostražitý a pripravený na čokoľvek.

Je fajn ak máš aj ďalšie batérie alebo grip s vloženými batériami. Preteky sú celodenné a bola by škoda premeškať top fotku len kvôli tomu, že ti došla baterka.

Mysli aj na náhradnú pamäťovú kartu. Mne osobne by sa nechcelo, a ani by to nebolo celkom dobré, premazávať kartu aby som mohol pokračovať vo fotografovaní.

Vždy je dobré pozrieť si pred pretekom predpoveď počasia. Ak existuje možnosť, že bude pršat vezmi si zo sebou niečo nepremokavé. Nie je na škodu ak máš so sebou aj nepremokavý ochranný obal na foťák. Ale rovnako dobre poslúži aj obyčajná igelitová taška.

Vyhľadávaj zaujímavé miesta a prvky ako napríklad miesta s mlákami, prašné alebo kamenisté úseky rýchlostnej skúšky, aby si zachytil odletujúcu vodu alebo štrk. Možno budeš musieť zvýšiť rýchlosť uzávierky na približne 1/500, aby si zachytili odstrekujúcu vodu alebo odlietavajúci štrk.

Barum Czech Rally Zlín 2018
Barum Czech Rally Zlín 2018

Vždy plánuj a trénuj. Čím lepšie si deň naplánuješ a fotenie natrénuješ, tým viac zvýšiš svoje šance skvelý záber. Náhoda? Nie naozaj.

Rally Trebišov 2019
Rally Trebišov 2019

Nasaď si na objektív UV filter, hlavne kvôli tomu, aby si ochránili sklo objektívu pred odletujúcimi kamienkami. Radšej zaplatiť cca 40€ za nový filter ako niekoľko sto eur za nový objektív.

Ak potrebuješ vymeniť objektív a na trati je oblak prachu, tak ho nemeň ale počkaj kým nesadne a až potom ho vymeň. Prednú časť fotoaparátu (tam kde je bajonet) smeruj nadol aby si minimalizoval možnosť že ti na senzor padne prach.

Nos zo sebou veľa vody a občerstvenia podľa toho, ako dlho zostaneš na mieste. Po uzavretí trate sa veľmi nemôžeš presúvať na iné miesto alebo opustiť trať rýchlostnej skúšky.

Ak sa chceš zúčastniť viacerých rýchlostných skušok (RS) vždy si vyberaj miesta tak aby si mal “únikovú cestu”, aby si mohol bez problémov a čo najrýchlejšie opustiť RS a presunúť sa na ďalšiu.

Riziko že posádka bude musieť pre technické problémy odstúpiť je celkom vysoké. Takže ak existuje auto, ktoré chceš fotografovať, urob to čo najskôr, pretože niektoré z nich sa nedostanú na všetky rýchlostné skúšky.

Vyvolávaj pocit pohybu rozmazaním pozadia, tak že použiješ dlhší čas a budeš sledovať pohyb auta. Tým sa tiež rozmažú kolesá a tým sa zvýrazní pocit pohybu a rýchlosti. Táto technika sa nazýva panning.

45. Rally Košice

Nie je na škodu zájsť aj na servisné parkovisko. Tu môžeš získať skvelé zábery posádky, ktorá odpočíva alebo sa pripravuje na ďalšiu rýchlostnú skúšku.

Nezabúdaj ani na dobrovoľníkov. Rally udalosti by nemohli byť možné bez pomoci týchto vášnivých ľudí.

Parc Exposé je vynikajúcou príležitosťou na zachytenie atmosféry celej udalosti, ako aj úprimných záberov konkurentov, ktorí robia rozhovory a stretnú sa s fanúšikmi. Skvelá príležitosť nasnímať detaily áut.

45. Rally Košice

V nočných rýchlostných skúškach použi manuálny mód a externý blesk.

Rally Trebišov 2019

Technické omáčky

Dočital si sa celkom ďaleko a ak máš chuť môžes si ešte prečítať pár vecí o technickom aspekte fotografovania rally.

Ostrenie

Asi najlepšie využiješ automatické zaostrovanie s rýchlo sa pohybujúcim závodným autom. Otázkou je, aký režim najlepšie funguje pre scénu, ktorú chceš zachytiť. Podľa mňa, najlepšou možnosťou je kontinuálne automatické zaostrovanie ( Continuous/AF-C , AI Servo, záleží od výrobcu fotoaparátu), ktoré udržiava zaostrovací bod nastavený na snímaný objekt tak dlho, kým máš namačknuté tlačidlo spúšte do polovice.

Počas dňa pravdepodobne budeš fotiť niekde v rozsahu clony f/5.6 až f/8.0. Pri týchto hodnotách clony je hĺbka ostrosti dostatočne veľká, aby výber akéhokoľvek miesta na aute spôsobil aby bol zaostrený celý automobil. Napriek tomu sa snažím ostriť na dvere vodiča respektíve spolujazdca, pretože je tu dostatok kontrastných oblastí ako štartovné čísla a iné nálepky, ktoré pomôžu pri zaostrení. Ak nemáš dostatok svetla ale si šťastným vlastníkom rýchleho objektívu (f/2.8 resp. menej) a použiješ clonu f/2.8 hĺbka ostrosti bude oveľa menšia a budeš musieť zvážiť, čo potrebuješ aby bolo ostré. Pri f/2.8 je šanca, že zaostrenie na dvere ponechá väčšinu vozidla zaostrenú.

Niekedy sa môže stať, že automatické zaostrovanie môže byť pre tvoj fotoaparát zložitejšie alebo príliš pomalé, čo spôsobí, že vynecháš záber. Môžeš zaostriť na časť cesty, na ktorej chceš zachytiť auto, a stlačiť tlačidlo zámku automatického zaostrenia. Teraz už len počkáš kedy sa auto dostane k bodu kde si zaostril a stlačíš spúšť.

Meranie expozície

V dnešnej dobre drvivá väčšina fotoaparátov má zabudovaný expozimeter, ktorý meria na scéne odrazené svetlo. Vo väčšine prípadov je to spôsobom TTL (Through The Lens), čo je meranie svetla prechádzajúceho cez objektív fotoaparátu. Meranie považuj za schopnosť fotoaparátu analyzovať scénu a určiť optimálne nastavenie vyváženej expozície. V zásade máš 3 možnosti merania:

  • Bodové meranie
  • Preferencia stredu
  • Maticové meranie   

Chcem, aby auto vynikalo, takže radšej používam preferenciu stredu . Bodové meranie by mohlo fungovať dobre, ale bolo by oveľa menej spoľahlivé, ak by si vybral nesprávne miesto, na ktoré sa chceš zamerať. Nakoniec pomocou maticového merania sa vypočíta expozícia vrátane automobilu a väčšej oblasti okolo automobilu, čo by mohlo viesť k prílišnému zmiešaniu automobilu s celkovou scénou.

Kompozícia

Kde stojíš, hrá kľúčovú úlohu pri zostavovaní tvojho záberu. Spravidla dávam prednosť záberom približne z úrovne očí, pretože ukazuje auto v dobrom uhle a zvyčajne môžeš zachytiť výrazy vodiča alebo spolujazdca. Zábery z vyšších alebo nižších môžu mať dramatické účinky, najmä v horských oblastiach, kde môžeš zachytiť auto, ktoré vystupuje hore alebo dole. Rozhliadni sa okolo seba a pokús sa vizualizovať záber skôr, ako sa auto dostane k tvojmu miestu. Nech si vyberieš akékoľvek miesto, uisti sa, že je to bezpečné a máš plán „úniku“.

Panning

Závodné autá sú rýchle. Tak prečo vyzerajú niektoré fotografie tak, že závodné auto je zaparkované alebo sa teší lenivej nedeľnej jazde? Statická poloha snímania a príliš vysoká rýchlosť uzávierky zastavia pohyb a budú vyzerať, akoby bolo vozidlo úplne zastavené. Na vytvorenie obrazu, ktorý evokuje pocit rýchlosti, potrebujete dve veci:

  • Pomalšiu rýchlosť uzávierky,
  • Horizontálny pohyb v smere jazdy auta.
46. Rallye Tatry 2019
46. Rallye Tatry 2019

Moja skúsenosť, ako to funguje mne:

  • Nastavím sériové snímanie.
  • Podľa potreby nastavím rýchlosť uzávierky.
  • Nastavím meranie expozície na preferenciu stredu.
  • Nastavím autofokus na nepretržité automatické zaostrovanie.

Najprv zníž rýchlosť uzávierky na približne 1/100 alebo 1/125, ale nezabudni, že najlepšiu rýchlosť uzávierky určí denný čas a celkové svetelné podmienky. Po druhé, nefoť staticky ale kopíruj pohyb auta horizontálnym pohybom.

Uistite sa, že máš obe nohy pevne na zemi a trupom pohybuješ iba počas panningu. Pohybuj sa iba horizontálne, použi monopod, ak potrebuješ ďalšiu podporu. Nezabudni tiež, na relatívnu rýchlosť vozidla. Tvoja rýchlosť pohybu by mala zodpovedať relatívnej rýchlosti auta.

Vyber si miesto, kde počas panningu nebudeš mať žiadne prekážky. Všeobecne platí, že rýchlosť uzávierky nižšia ako 1/30 alebo viac zvyšuje neželaný pohyb a rozmazanie. Cvič a potom cvič ešte viac, pretože je to jedna z techník, ktorá môže byť bolestne frustrujúca (ale pomáha budovať vulgárny slovník), ale tiež je veľmi užitočná. Ako si ju teda natrénuješ?Postav sa na kraj hociktorej cesty a foť prechádzajúce automobily, bicykle atď. Síce pre niektorých vodičov budeš vyzerať čudne ale to je v príncípe jedno.

Režim Burst

Umožňuje tvojmu fotoaparátu rýchlo nasnímať niekoľko snímok s rovnakými nastaveniami expozície, aby sa zaistilo zachytenie záberu. Aj keď je to skvelá vlastnosť, používam ju striedmo. Prečo? Jednoducho preto, že skončíš s tisíckami obrázkov a ocitneš sa v pekle pri spracovaní. Vybrať 3 obrázky z desiatich, ktoré sú prakticky totožné, je dosť časovo náročné. Uvedomenie si kolko času by mi trvalo spracovanie fotiek ma naučilo byť selektívnejší pri fotení. Ďalším dôvodom prečo nepoužívať kontinuálne snímanie neustále je, že budeš šetriť batériou a pamäťovými kartami. V opačnom prípade sa priprav, že spotrebuješ viac priestoru na pamaťových kartách oveľa rýchlejšie. .

Fotografovanie pri slabom svetle a blesku

Super špeciálne rýchlostné skúšky v noci sú zábavné na pozeranie, ale super chúlostivé na fotografovanie. Nie je tam takmer žiadne svetlo. Čo teda môžeš urobiť? Dodáš svetlo. Ako to urobíš? Použiješ externý blesk. Ak máš šťastie, že snímaš nočné scény, tvoj blesk ti môže pomôcť nasnímať záber a dokonca pridať nejaké dramatické efekty svetelných stôp. Blesk nastav na 1/16 výkonu a postupuj odtiaľ hore. Ak snímaš obrázok, ktorý je čiastočne úplne čierny a čiastočne dobre exponovaný, znamená to, že pre blesk používaš príliš rýchly čas uzávierky. Ak blesk nedokáže dosiahnuť vysokorýchlostnú synchronizáciu, nebude fungovať správne pri presiahnutí synchronizačného času. Štandardne to býva 1/200 alebo 1/250.

Keď už hovoríme o dramatických účinkoch, nezabudni, že zadné svetlá patria k zadnej časti vozidla a predné svetlomety dopredu. Videl si už niekedy nočné expozície automobilov, kde pred vozidlom je svetelná stopa vyžarovaná z koncových svetiel? Je to kvôli tomu, že nebola použitá synchronizácia blesku na druhú lamelu. Pri prvom otvorení uzávierky sa odpáli blesk, čo spôsobí posun svetelných čiar dopredu. Aby si tomu zabránil pri fotografovaní automobilov v noci, nastav blesk na synchronizáciu na druhú lamelu (REAR SYNC), kedy sa blesk spustí tesne pred zatvorením uzávierky. Ak nezachytíš svetelné stopy, zvyčajne to znamená, že rýchlosť uzávierky je príliš rýchla. Svetelné stopy vyžadujú určité okolité svetlo, takže pomocou väčšieho otvoru (menšie clonové číslo) musíš získať viac okolitého svetla.

Svetlo

Pochopenie svetla a jeho využitie na získanie najlepších fotografií je jednou z charakteristických vlastností, ktorá oddeľuje dobré fotografie od skvelých fotografií. Bez ohľadu na to, aký fotoaparát a objektív máš, môžeš svetlo využiť pomocou clony, rýchlosti uzávierky a citlivosti ISO. Ak je to možné, fotografuj so slnkom za chrbtom a smerom k automobilu. Predtým, ako sa usadíš na mieste, rozhliadni sa okolo a zisti, ako slnko osvetľuje trať a porozmýšlaj ako by si to mohol využiť vo svoj prospech.

Rally Trebišov 2019
Rally Trebišov 2019

Svetelnosť objektívu

Clona sa vzťahuje na veľkosť otvoru šošovky a je vyjadrená v číslach, pred ktorými sa píse f/, ako f/ 5.6 alebo f/ 2.8 atď. Čím nižšie je číslo, tým väčší je otvor a tým viac svetla prechádza cez šošovku na senzora. Čísla clony alebo clony sa zvyčajne uvádzajú v 1/3 krokoch a pri každom úplnom kroku fotoaparát umožňuje zdvojnásobiť množstvo svetla. Napríklad správna expozícia je nastavená na f/1.4, ISO 100 a čas 1/125. Ak zmením clonu na f/2.0 ISO 100 pre správnu expozíciu musím použiť čas 1/60. Podobným spôsobom znížením množstva svetla, ak mám nastavenú clonu na f/8 ISO 100 a čas mám 1/8 ak zvýšim clonové číslo na f/11 ISO 100 potrebujem čas 1/4. Clona preto ovplyvňuje expozíciu okolia a blesku, ako aj hĺbku ostrosti.

Rýchlosť uzávierky

Rýchlosť uzávierky sa vzťahuje na množstvo času, počas ktorého môže svetlo dopadať na senzor. Rýchlosti uzávierky sú uvedené v stotinách sekundy ako v 1/100 alebo v celých sekundách ako napr. 1”. Nižšie rýchlosti ako napr. 1/4 alebo 1″ umožňujú viac okolitého svetla, pretože uzávierka je otvorená dlhšie. Z tohto dôvodu je fotoaparát viac náchylnejší na chvenie a rozmazanie fotky.. Vysoké rýchlosti uzávierky, napríklad 1/500 a viac, nie sú citlivé na otrasy a rozmazanie fotoaparátu a v skutočnosti môžu zastaviť pohyb. Existuje pravidlo akú rýchlosť viete udržať z ruky bez rozmazania a to je 1/ohnisková vzdialenosť objektívu. To znamená ak mám ohniskovú vzdialenosť 200mm tak čas, ktorý viem bezpečne udržať z ruky je 1/200. Samozrejme treba to brať veľmi orientačne, pretože si vieme pomôcť zvýšením ISO, prípadne niektoré aparáty majú zabudovaný systém na redukciu otrasov ako napr. SteadyShot u Sony a pod.

ISO

ISO sa vzťahuje na citlivosť senzora pri zaznamenávaní svetla. Čím nižšie číslo, napríklad ISO 100, tým menej citlivé na svetlo. V jasných slnečných dňoch používajte nižšie nastavenia ISO a v tmavších dňoch vyššie ako ISO 400. Pri fotografovaní v noci môžete bez blesku tlačiť ISO oveľa vyššie, napríklad do ISO 1250 alebo dokonca vyššie. Upozorňujem, že pri vyšších nastaveniach ISO dostaneš na fotku viac digitálneho šumu, zrnité škvrny na obrázku a ich množstvo sa bude líšiť v závislosti od modelu fotoaparátu. Najnovšie fotoaparáty nemajú problém pri vysokých hodnotách ISO.

Vyváženie bielej

Vyváženie bielej znamená, ako fotoaparát rozlišuje a nastavuje farbu podľa typu dostupného svetla. Určite ju môžeš nechať väčšinu času v režime automatického vyváženia bielej. Za jasných slnečných dní odporúčam prejsť na slnečné a v oblačných dňoch na zamračené. V nočnej dobe sa vyváženie bielej stáva trocha zložitejším kvôli rôznym farebným nádychom svetelných zdrojov ako napríklad pouličných lámp, bleskov iných fotografov alebo automobilových svetiel. Takže pravdepodobne budeš musieš zmeniť režim automatického vyváženia bielej.

Hĺbka ostrosti

Zjednodušene povedané, hĺbka ostrosti je prijateľnou oblasťou obrazu, kde je všetko ostré. Clona nastyvená na menšie “čísla” (f/2.8, f/1.4 a pod.) majú menšiu hĺbku ostrosti a naopak. Ak chcete rozostriť pozadie, upozorniť na objekt viac, začnite menším clonovým číslom. Ďalej má vplyv na hĺbku ostrosti aj vzdialenosť medzi fotoaparátom, objektom a pozadím.

Širokáč vs. teleobjektív

Objektívy s transfokáciou sú vynikajúce pre fotenie rally, pretože umožňujú snímať z väčších vzdialeností a tým zabezpečiť aby fotograf bol v relatívnom bezpečí. Objektív s rozsahom 70-200mm je podľa mňa super voľba na fotenie rally. Objektívy so zoomom však na dlhších vzdialenostiach umožňujú zachytiť iba veľmi malú plochu toho, čo vidíte.

Skôr, ako začneš fotiť z miesta, ktoré si si vybral, porozmýšlaj čo by ti mohlo fungovať. Na väčšinu pretekov nosím tri objektívy, 16-50mm, 28-70mm a 70-200mm, a nestalo sa mi, že by som nebol schopný urobiť záber ktorý som chcel.

Full Frame vs Crop Sensor

Čo sú to Crop Senzory a čo Full Frame senzory? Jednoducho povedané, fotoaparáty s Full Frame senzorom (ekvivalent 35 mm) majú väčší snímač a dokážu zachytiť viac scény a zároveň umožnia zachytiť viac svetla. Je to dôležité pri fotografovaní rally? Vôbec nie. Pokiaľ nie si ochotný do fotoaparátu napchať niekoľko tisíc eur, vystačíš si aj s fotoaparátom čo má “Crop senzor”, teda senzor menší ako Full Frame. Okrem toho, crop senzory majú nazvem to “multiplikátor snímača” (1,5x pre Sony, Nikon resp. 1,6x pre Canon) a pokiaľ nemáš objektív určený pre crop senzor, razom je tvoj 70-200mm objektívom 105-300mm.

RAW vs. JPEG vs. RAW + JPEG

Zo všetkých strán počuješ debatu RAW vs. JPEG. Mohli by sme to prirovnať k negatívu (RAW) resp. hotovému obrázku (JPEG). Formát RAW sú všetky digitálne informácie zachytené senzorom, zatiaľ čo JPG je spracovaný obraz. Obrázok JPG obsahuje menej údajov, a preto je jeho veľkosť menšia. Musím fotiť do formátu RAW na rally? Záleží čo chceš s fotkami následne robiť a či máš chuť a čas ich spracovať v nejakom programe ako lighroom a pod. Osobne vždy fotím do RAW a následne upravujem fotografie aby som zvýraznil a vylepšil fotografiu. Osobne dávam tlačiť veľa fotiek a myslím že nie je na škodu im venovať trocha pozornosti.

Dúfam, že sa ti tento článok páčil, a ak si našiel aspoň jednu tému, ktorá ťa zaujala, neváhaj sa k tomu vyjadriť.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *